-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)
-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:49908 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

در كتاب مصباح المنير نسبت به بعضي از دعاهاي وارده در ماه رمضان تشكيك شده آيا اين صحت دارد؟
بله، مقصود همين دعاهاي كوتاه است كه براي هر روز از روزهاي ماه رمضان در مفاتيح الجنان آمده است و شما به دعاي روز بيست و هفتم آن اشاره نموده ايد. البته صاحب كتاب «مصباح المنير» نسبت مجعول بودن را به اين دعاها نداده اند و تنها انتساب اين دعاها را به معصوم مورد ترديد قرار داده اند. ايشان نوشته اند: «ذكر دعاهاي ضعيف كه نقل آنها از معصوم به ثبوت نرسيده و يا معلوم است كه از مخترعات غيرمعصوم است، در صورتي كه صاحبان همين كتاب جعل و اختراع دعا را ناروا شمرده اند (نظير دعاي عديله و دعاي كوتاه چند سطري براي هر روز از روزهاي ماه رمضان)...». از شواهد و قراين اين طور فهميده مي شود كه ايشان دعاهاي ماه رمضان را مثال و نمونه اي براي دعاهايي كه نقل آنها از طرف معصومين(ع) به ثبوت نرسيده، آورده اند. هم چنين دعاي عديله را - كه در مفاتيح هم به ساختگي بودن آن اشاره شده است - نمونه اي براي دعاهاي اختراعي و جعلي بيان كرده اند. اين دعاها را سيد بن طاوس در اقبال و مرحوم مجلسي در زادالمعاد آورده اند؛ البته به صورت مسند نيست؛ يعني، سلسله راويان حديث تا پيامبر(ص) در سند حديث نيامده و تنها بيان شده كه ابن عباس از پيامبر خدا(ص) روايت نموده است. به همين جهت صاحب «المصباح» انتساب اين دعاها به پيامبر(ص) را مورد ترديد قرار داده اند. در اين زمينه ديدگاه ها مختلف است و مثل مرحوم شيخ عباس قمي(صاحب مفاتيح) نقل اين روايت را از سوي ابن طاووس - ولو به صورت غير مسند - قابل اعتماد مي دانند و هر كدام هم براي خود ادله اي دارند.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.